Komunikaty
02.06.2024r. Pielgrzymka Rodzin
26.05.2024r. „Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN” Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych
„Stanowczy
sprzeciw wobec działań MEN”
Oświadczenie
Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych
Dyrektorzy
Wydziałów Katechetycznych diecezji w Polsce obecni na konferencji pod kierownictwem
Księdza Biskupa Wojciecha Osiala, Przewodniczącego Komisji Wychowania
Katolickiego KEP, wyrażają stanowczy sprzeciw wobec działań Ministerstwa
Edukacji Narodowej dotyczących szkolnych lekcji religii. Działania te układają
się w pakiet zmian, które są jawną dyskryminacją dzieci i młodzieżyuczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich rodziców oraz nauczycieli
religii.
Dyrektorzy
podkreślają, że wszelkie zmiany winny dokonywać się zawsze zgodnie z
obowiązującym prawem, na drodze wzajemnego dialogu i w porozumieniu z wszystkimi
Kościołami i związkami wyznaniowymi. Konieczne jest zawsze wypracowanie
porozumienia strony rządowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych.
Wynika to z zapisów w Ustawie o systemie oświaty, Konstytucji RP oraz
Konkordatu. Jedynie na drodze dialogu i współpracy można właściwie troszczyć
się o rozwój młodych pokoleń Polek i Polaków.
1.
Formą nierówności i niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli
religii jest wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup
poprzez łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w
klasach I-III i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach
ponadpodstawowych. Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku
innych lekcji ma charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo
planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w
której uczniowie z klas IV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z
uczniami klas VIII jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi,
pedagogicznymi i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz
krzywdzi je w procesie edukacji.
2.
Ministerstwo, pomimo licznych głosów sprzeciwu, bez żadnego porozumienia z
Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie
wliczana do średniej ocen. W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady
dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na
lekcjach religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych
przedmiotów.
3.
Zapowiadane przez Ministerstwo umieszczanie lekcji religii jedynie na początku
i na końcu zajęć jest formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec
osób wierzących. Jest to krzywdzące wobec uczniów i ich rodziców. Godzi
również w podstawowe prawa nauczycieli religii, określone m.in. w Karcie
Nauczyciela.
4.
Dyrektorzy wyrażają sprzeciw wobec planów zmniejszenia ilości lekcji religii do
jednej tygodniowo.
Nauczyciele
religii aktywnie uczestniczą w realizacji szkolnych programów
profilaktyczno-wychowawczych na wszystkich płaszczyznach w społeczności
szkolnej. Uczą miłości bliźniego, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka,
dialogu, tolerancji, szacunku. Kształtują postawy proekologiczne, społeczne,
dotyczące zdrowia fizycznego i psychicznego. Troska nauczycieli religii o rozwój
emocjonalny, społeczny i duchowy przekłada się na kondycję psychofizyczną
uczniów.
Organizacja
lekcji religii w przestrzeni szkolnej jest wypełnieniem konstytucyjnego prawa
rodziców do wychowania i nauczania religijnego
zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53, ust. 3
Konstytucji). Jest też dla rodziców ułatwieniem, gdyż często zapracowani,
z wielką trudnością doprowadzaliby dzieci na zajęcia przy parafii.
Wprowadzanie
zmian w organizacji lekcji religii w szkole odbywa się do tej pory bez
wymaganego przez prawo porozumienia Ministerstwa ze stroną kościelną. Państwo
demokratyczne powinno respektować prawa wszystkich obywateli – zarówno
wierzących, jak i niewierzących.
Osoby
odpowiedzialne za katechizację i szkolne nauczanie religii w Polsce proszą
Rodziców i wszystkich ludzi dobrej woli o aktywne włączenie się w obronę
obecności lekcji religii w polskiej szkole. Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie
na adres: kancelaria@men.gov.pl.
Dyrektorzy
Wydziałów Katechetycznych
Stegna,
23 maja 2024 r.
12.05.2024r. Stanowisko Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia
Stanowisko Rady Stałej Konferencji
Episkopatu Polski
w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia
DeklaracjaDignitas infinita o godności człowieka to dokument Dykasterii Nauki Wiary zaaprobowany przez
Ojca Świętego Franciszka, poruszający kluczowe zagadnienia ludzkiego życia. W
związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją
dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji
zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne
stanowisko Kościoła w tej kwestii.
„Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej
istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do
naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym
ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego,
by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi
narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego
życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji. Św. Jan
Paweł II pisze o tym: «Wśród wszystkich przestępstw przeciw życiu, jakie
człowiek może popełnić, przerwanie ciąży ma cechy, które czynią z niego
występek szczególnie poważny i godny potępienia. […] Dzisiaj jednak świadomość
jego zła zaciera się stopniowo w sumieniach wielu ludzi. Akceptacja przerywania
ciąży przez mentalność, obyczaj i nawet przez prawo jest wymownym znakiem
niezwykle groźnego kryzysu zmysłu moralnego, który stopniowo traci zdolność
rozróżnienia między dobrem i złem, nawet wówczas, gdy chodzi o podstawowe prawo
do życia. Wobec tak groźnej sytuacji szczególnie potrzebna jest dziś odwaga,
która pozwala spojrzeć prawdzie w oczy i nazywać rzeczy po imieniu,
nie ulegając wygodnym kompromisom czy też pokusie oszukiwania siebie. […]
Właśnie w przypadku przerywania ciąży można się dziś często
spotkać z dwuznacznymi określeniami, jak na przykład ‘zabieg’, które zmierzają
do ukrycia jego prawdziwej natury i złagodzenia jego ciężaru w świadomości
opinii publicznej. Być może, samo to zjawisko językowe jest już objawem
niepokoju nurtującego sumienia. Jednak żadne słowo nie jest w stanie zmienić
rzeczywistości: przerwanie ciąży jest – niezależnie od tego, w jaki sposób
zostaje dokonane – świadomym i bezpośrednim zabójstwem istoty ludzkiej w
początkowym stadium jej życia, obejmującym okres między poczęciem a narodzeniem».
Nienarodzone dzieci są zatem «najbardziej bezbronne i niewinne ze wszystkich, a
dzisiaj odziera się je z ludzkiej godności, aby robić z nimi to, co się chce,
pozbawiając je życia i ustanawiając prawa, by nikt nie mógł temu przeszkodzić».
Należy zatem stwierdzić z całą mocą i jasnością, nawet w naszych czasach,
że «obrona rodzącego się życia jest ściśle związana z obroną jakiegokolwiek
prawa człowieka»” (Deklaracja Dignitas
infinita, 47).
W kontekście troski o życie i
rozwój dzieci, Rada Stała KEP zachęca wszystkich wiernych do włączenia się w
inicjatywę Ojca Świętego Franciszka, który ustanowił pierwsze Światowe Dni
Dzieci. Będą one obchodzone 25 i 26 maja 2024 roku. W naszych modlitwach
pamiętajmy także o tych dzieciach, którym nigdy nie było dane ujrzeć blasku
słońca.
Podpisali Członkowie Rady Stałej
Konferencji Episkopatu Polski
Jasna Góra, 2 maja 2024
Za
zgodność:
Sekretarz
Generalny
Konferencji
Episkopatu Polski
01.01.2024r. KONGRES EUCHARYSTYCZNY 2024
Ja jestem z Wami (Mt 28, 20)
W Wielki Czwartek (6 kwietnia 2023 r.) podczas Mszy Krzyżma w katedrze w Gliwicach biskup Sławomir Oder zapowiedział zwołanie Kongresu Eucharystycznego:
Na koniec, w duchu zaufania Panu i posłuszeństwa przynagleniu miłości Boga i bliźniego pragnę zwrócić się, drodzy bracia i siostry, do każdego z Was, z prośbą o podjęcie drogi duchowego przygotowania do celebracji wydarzenia, które dojrzewa w moim sercu. (...) Pragnąłbym, aby właśnie w roku przyszłym odbył się w naszej diecezji kongres eucharystyczny. Jestem przekonany, że to wydarzenie pomoże nam wszystkim umocnić naszą wiarę, odnowi radość spotkania z Chrystusem oraz będzie okazją do doświadczenia jego bliskości, obecności – obecności Chrystusa, źródła prawdziwej radości człowieka, fundamentu nadziei, która nie może zawieść.
Terminy Kongresu Eucharystycznego 2024
Rozpoczęcie Kongresu Eucharystycznego:
- diecezjalne: 24 marca 2024 r. - Niedziela Palmowa
- w parafiach: 28 marca 2024 r. - Msza Św. Wieczerzy Pańskiej
Wspólne zakończenie:
- 30 maja 2024 r. w Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa
W jaki sposób mogę wesprzeć materialnie Kongres Eucharystyczny?
Wcześniej prosiliśmy i dziękowaliśmy za wsparcie duchowe, które jest najważniejszym i najcenniejszym darem dla dzieła Kongresu. Prosimy także o wsparcie materialne, które pozwoli nam pokryć koszty związane z wydarzeniami w ramach Kongresu.
Osoby, które chciałyby wesprzeć darowizną organizację głównych wydarzeń, mogą ją przelać na konto bankowe:
- PLN: 64 1240 1343 1111 0011 3022 0485
- EURO: 10 1240 1343 1978 0011 3022 0690
- USD: 22 1240 1343 1787 0011 3022 0906
W każdym z powyższych wpisując w tytule wpłaty darowizna na cele kultu religijnego oraz podając adresata wpłaty: Diecezja Gliwicka ul. Luzycka 1 44-100 Gliwice. Bankiem rozliczenia jest Bank Pekao SA I/O Gliwice.
Bardzo dziękujemy za zrozumienie, życzliwość, wsparcie i pomoc!
Więcej informacji na temat kongresu na stronie : https://diecezja.gliwice.pl/news/kongres-eucharystyczny-2024
22.09.2023r. Vademecum wyborcze katolika
Vademecum wyborcze katolika
Rok: 2023
Autor: Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski
VADEMECUM WYBORCZE KATOLIKA
Wolne wybory są podstawową instytucją demokratyczną, pozwalającą obywatelom decydować o kierunku rozwoju wspólnoty politycznej. Ten doniosły akt, jak wszystkie inne działania katolików, powinien być inspirowany wiarą. Niniejszym dokumentem chcemy pomóc w podejściu do wyborów, które na różnych poziomach (samorządowym, krajowym, europejskim) będą odbywać się w najbliższych miesiącach.
W związku z tym przypominamy podstawowe zasady, jakimi powinien kierować się katolik.
Uczestnictwo w wyborach
Zaangażowanie i udział w wyborach stanowią dostępny dla każdego obywatela sposób realizacji „prawa i obowiązku” uczestnictwa w życiu społeczno-politycznym. Udział w wyborach jest obowiązkiem sumienia katolika. Jest to bowiem dowód podstawowego zaangażowania się „na rzecz dobra wspólnego, czyli dobra wszystkich i każdego”.
Znaczenie dobra wspólnego
Dobro wspólne stanowi sumę wartości, dzięki którym człowiek, rodzina i społeczność mogą pełniej i łatwiej osiągnąć własną doskonałość. Realizacja tak rozumianego dobra wspólnego może być zapewniona jedynie wtedy, gdy polityka oparta jest o „poprawną koncepcję osoby ludzkiej”. Obowiązek wyborczy wymaga zatem odpowiedzialnych decyzji w oparciu o zasady ładu moralnego.
Wartości nienegocjowalne
W tych sprawach, które dotyczą istoty porządku moralnego, prawy rozum nie pozwala na kompromisy. W konsekwencji katolicy:
a) opowiadają się bezwarunkowo po stronie prawa do życia od poczęcia do naturalnego kresu, które to prawo „stanowi fundament współżycia między ludźmi oraz istnienia wspólnoty politycznej”;
b) z równą determinacją zabiegają o ochronę praw rodziny, opartej na monogamicznym małżeństwie osób przeciwnej płci. Uważają zatem za niedopuszczalne zrównanie z rodziną innych form współżycia;
c) stoją na straży zagwarantowania prymatu rodziców w wychowaniu swoich dzieci;
d) bronią wolności sumienia i wolności religijnej, stanowiącej „serce praw człowieka”;
e) sprzeciwiają się budowaniu świata „tak, jakby Boga nie było”;
f) są zaangażowani na rzecz wewnętrznego i zewnętrznego pokoju, będącego podstawowym warunkiem realizacji dobra wspólnego;
g) troszczą się o etyczny kształt procesów gospodarczych, sprzeciwiając się „ekonomii, która zabija”.
Kwestie te stanowią zbiór zasad, które powinny być uwzględnione podczas podejmowania decyzji wyborczych. „Właściwie ukształtowane sumienie chrześcijańskie nie pozwala nikomu przyczyniać się przez oddanie głosu do realizacji programu politycznego lub konkretnej ustawy, które podważają podstawowe zasady wiary i moralności”.
Uznanie demokratycznych wyborów
O ile obowiązkiem katolika jest udział w głosowaniu i oddanie głosu zgodnie z własnym sumieniem, o tyle w sytuacji, gdy społeczeństwo już dokonało demokratycznego wyboru – nawet jeśli jest on sprzeczny z preferencjami głosującego – należy uszanować jego wynik. W sytuacji, gdyby „sprawujący władzę ustanawiali niesprawiedliwe prawa lub podejmowali działania sprzeczne z porządkiem moralnym, to rozporządzenia te nie obowiązują w sumieniu”. Sprzeciw katolika względem tak stanowionego prawa wynika jedynie z posłuszeństwa Bogu, a nie z racji politycznych.
Modlitwa za Ojczyznę
Mając na uwadze rangę demokratycznych wyborów w budowaniu dobra wspólnego w oparciu o przypomniane zasady, prosimy wszystkich o podjęcie modlitwy w intencji naszej Ojczyzny.
Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski
Warszawa, 21.09.2023
12.08.2023r. Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski o pomoc dla Słowenii
Od kilku dni Słowenia zmaga się ze skutkami jednej z największych powodzi ostatnich dekad. Po wodą znalazło się dwie trzecie kraju, a straty szacowane są na setki milionów Euro.
Już po pierwszych doniesieniach o skutkach kataklizmu, Kościół w Polsce – za pośrednictwem Caritas Polska – pospieszył z pomocą poszkodowanym. Docierają do nas jednak dalsze prośby o wsparcie.
Mając na uwadze rozmiar zniszczeń i odpowiadając na prośby o pomoc, pragnę zaapelować do wszystkich ludzi dobrej woli, aby 15-ty sierpnia był Dniem Ogólnopolskiej Solidarności ze Słowenią. W uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny pragniemy modlić się za poszkodowanych w powodzi, prosząc dla nich o nadzieję, siły i środki materialne, niezbędne w walce ze skutkami powodzi.
Proszę, aby tego dnia, podczas wszystkich Mszy świętych modlić się w intencji poszkodowanych, a przed kościołami zorganizować zbiórkę funduszy, które – za pośrednictwem Caritas Polska – zostaną przekazane potrzebującym.
Wszystkich Darczyńców zapewniam o mojej wdzięczności, udzielając pasterskiego błogosławieństwa.
+ Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
Warszawa, dnia 11 sierpnia 2023 roku
28.07.2023r. Apel Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych NA SIERPIEŃ – MIESIĄC ABSTYNENCJI 2023
Sierpniowe dni w historii naszej Ojczyzny niejednokrotnie zmieniły jej bieg. Walka o wolność, poświęcenie polskich bohaterów, nadzieja na odnowę, jak również wielka radość z odniesionych zwycięstw – składają się na szczególną atmosferę tego miesiąca. Dominuje w niej troska o losy narodu. Troska, którą Polacy przyzwyczaili się składać w dłonie Maryi, swojej Królowej. Te dwie piękne cechy Polaków – miłość Ojczyzny i miłość Matki Bożej, były i są nadal źródłem wielu potrzebnych inicjatyw budujących naszą jedność, pomagających nam trwać w wierze. Dlatego sierpień przeżywamy jako miesiąc dobrowolnej rezygnacji z alkoholu z motywów patriotycznych i religijnych. Zachęca do tego Episkopat Polski od 1984 roku.
Dobrowolna abstynencja szczególną formą praktykowania trzeźwego stylu życia
Apel sierpniowy co roku spotyka się z wielkim zainteresowaniem różnych grup społecznych. Ten fakt cieszy, gdyż jest oznaką ważności tej inicjatywy nie tylko dla wiernych Kościoła, ale i dla całego społeczeństwa. Jednocześnie rodzi on konieczność wyjaśnienia niektórych pojęć i odpowiedzi na pojawiające się przy tej okazji pytania. Istotne jest, aby dobrze rozumieć, czym jest trzeźwość w odniesieniu do alkoholu. Przybiera ona w tym wymiarze trzy podstawowe formy.
Po pierwsze, dla części społeczeństwa praktykowanie trzeźwości oznacza stały umiar w używaniu napojów alkoholowych. Umiar jest to sięganie po alkohol bardzo rzadko i w małych (wręcz symbolicznych) ilościach, tak aby w żaden sposób nie zmieniła się świadomość, emocje, decyzyjność. Kolejną formą zachowywania trzeźwości jest obowiązkowa, całkowita rezygnacja z używania alkoholu, np. ze względu na wiek, stan zdrowia, obowiązki. Trzecią formą jest dobrowolna abstynencja. Podejmowana jest ona z różnych motywów, najczęściej jako post, jako wynagrodzenie za grzechy, a także jako świadectwo dla innych, że można cieszyć się życiem, bawić się, wypoczywać, świętować bez alkoholu. Trzeźwość to warunek życia w wolności, miłości i dobrobycie.
To wyjaśnienie pomaga nam odpowiedzieć na pytanie, dlaczego sierpień jest miesiącem abstynencji, a nie tylko trzeźwości. Otóż zachowanie trzeźwości, jako cnoty moralnej, obowiązuje przez wszystkie miesiące roku, włącznie z sierpniem. Krótko mówiąc – każdy miesiąc roku jest miesiącem trzeźwości. Natomiast abstynencja sierpniowa jest dobrowolną decyzją z motywów religijnych, moralnych i patriotycznych.
Pragniemy podkreślić, że apel o rezygnację z używania alkoholu w sierpniu jest zachętą, a nie nakazem. Zachętą, aby ci, którzy mogą umiarkowanie korzystać z napojów alkoholowych, dobrowolnie z tego zrezygnowali i w ten sposób stali się szczególnymi świadkami Chrystusowej wolności.
Miesiąc abstynencji a współczesne wyzwania związane z uzależnieniami
Współczesna nauka jednoznacznie potwierdza zgubny wpływ nałogów, zwłaszcza alkoholizmu, na kondycję zdrowotną jednostek i całych społeczeństw. Uzależnienie od alkoholu to śmiertelna choroba, powodująca corocznie kilka milionów zgonów na całym świecie. Na skutek nadużywania alkoholu znacząco zwiększa się umieralność osób w młodym i średnim wieku. Musimy też pamiętać, że najwięcej szkód społecznych przynosi pijaństwo.
Natomiast dobroczynny wpływ okresowego czy stałego postu od alkoholu jest znany od dawna. Potwierdza to Kościół wzywając do jego podejmowania w Adwencie, Wielkim Poście, czy w naszej Ojczyźnie także w sierpniu. Nie chodzi tu tylko o zdrowie fizyczne i psychiczne, o które należy dbać wypełniając V przykazanie Dekalogu, ale także o kondycję duchową.
Dobrowolny post od alkoholu podejmowany z motywów religijnych pomaga w rozwoju duchowym i w zjednoczeniu z Chrystusem, który jest jedynym Dawcą prawdziwej wolności. Jest to też piękne świadectwo w społeczeństwie, które ma poważne problemy z praktykowaniem cnoty trzeźwości. To świadectwo jest konieczne, aby skutecznie przeciwdziałać ogromnemu cierpieniu milionów ludzi w naszej Ojczyźnie. Nietrzeźwość bowiem powoduje nie tylko wymierne straty materialne, ale jest również źródłem poważnych problemów zdrowotnych, psychicznych i duchowych.
Sierpniowe inicjatywy abstynenckie Kościoła w Polsce
Kościół daje największy i najbardziej trwały motyw troski o trzeźwość narodu. Jest nim miłość do Boga i do bliźniego. Dlatego w sierpniu – miesiącu abstynencji, w polskich diecezjach, w różnych ośrodkach i wspólnotach, organizowane są wydarzenia, takie jak: pielgrzymki w intencji trzeźwości narodu, rekolekcje, sympozja, zabawy, spotkania i pikniki bezalkoholowe. Wiele osób składa podczas nich świadectwa nawrócenia, uzdrowienia z nałogu, ale także świadectwa podkreślające, jak piękny i owocny jest dar dobrowolnej abstynencji od alkoholu. Wszystkim zaangażowanym w te działania, uczestnikom i osobom, które propagują abstynencki styl życia, składamy serdeczne podziękowania.
Jako członkowie Kościoła zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności za wypełnianie w codziennym życiu nauczania św. Jana Pawła II i bł. Kard. Stefana Wyszyńskiego, na temat wolności wewnętrznej człowieka i troski o trzeźwość całego narodu. Sierpień to dobry czas i okazja, aby jeszcze lepiej poznać to nauczanie i nim żyć. To także dobry czas, aby jeszcze bardziej zjednoczyć się wokół ważnej inicjatywy Apostolstwa Trzeźwości w Polsce, jaką jest Narodowy Program Trzeźwości.
Jedność w działaniu na rzecz troski o trzeźwość w naszej Ojczyźnie
Prośbę o dar dobrowolnej abstynencji w sierpniu kierujemy przede wszystkim do wierzących, aby w duchu odpowiedzialności za swoje życie, życie bliskich i wszystkich, których Bóg stawia na ich drodze, podjęli post w intencji trzeźwości narodu.
Prosimy ludzi mediów, aby tworzyli kulturę trzeźwości poprzez promocję postaw abstynenckich. Prosimy pracowników kultury i nauki, aby w swoim życiu zawodowym dawali świadectwo życia bez nałogów. Aby owoce ich pracy uczyły wszystkich odbiorców, a zwłaszcza młode pokolenie, pięknego, wolnego życia.
Prosimy sprawujących władzę państwową i samorządową, aby autentycznie przejęli się losem Polaków dotkniętych i zagrożonych plagą pijaństwa i alkoholizmu. Aby podjęli natychmiastowe działania naprawcze, pozwalające na ograniczenie tak wysokiego spożycia alkoholu, które wprost zagraża istnieniu narodu. Przede wszystkim należy zakazać reklamy alkoholu i ograniczyć jego dostępność fizyczną i ekonomiczną.
Prosimy wszystkich liderów życia społecznego, duchownych i świeckich, o zaangażowanie się w dzieło troski o trzeźwość narodu. To w dużej mierze od waszych postaw i decyzji oraz wzoru życia zależy, czy nasz naród będzie prawdziwie wolny wewnętrznie.
Apel kierujemy do wszystkich ludzi dobrej woli, aby włączyli się do tej inicjatywy. Bowiem wartość trzeźwego życia jest wartością ogólnoludzką, a nie tylko zobowiązaniem o charakterze religijnym. Wszyscy też jesteśmy odpowiedzialni za przyszłość naszej Ojczyzny.
Niech Maryja, Królowa Polski, wspiera swoim przemożnym wstawiennictwem nasze dobre postanowienia i działania. Niech pomaga nam w codziennej pracy nad przywróceniem kultury trzeźwości w naszym narodzie.
Łomża, dnia 28 maja 2023 r.
Bp Tadeusz Bronakowski
Przewodniczący
Zespołu KEP
ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych
18.02.2023r. ORĘDZIE OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA NA WIELKI POST 2023 r.
ORĘDZIE OJCA
ŚWIĘTEGO FRANCISZKA
NA WIELKI POST 2023 r.
Asceza wielkopostna, itinerarium synodalne
Drodzy bracia i siostry!
Ewangelie Mateusza, Marka i Łukasza zgodnie opisują wydarzenie przemienienia Jezusa. Widzimy w nim odpowiedź Pana na niezrozumienie, jakie okazali mu jego uczniowie. Nieco wcześniej bowiem doszło do poważnej kontrowersji między Nauczycielem a Szymonem Piotrem, który po wyznaniu wiary w Jezusa jako Chrystusa, Syna Bożego, odrzucił Jego zapowiedź męki i krzyża. Jezus stanowczo go upomniał: „Zejdź Mi z oczu, szatanie! Jesteś Mi zawadą, bo myślisz nie na sposób Boży, lecz na ludzki!” (Mt 16, 23). A „po sześciu dniach Jezus wziął z sobą Piotra, Jakuba i brata jego Jana i zaprowadził ich na górę wysoką, osobno” (Mt 17, 1).
Ewangelia o Przemienieniu Pańskim jest głoszona co roku w drugą niedzielę Wielkiego Postu. Rzeczywiście w tym okresie liturgicznym Pan bierze nas ze sobą i prowadzi na miejsce odosobnione. Nawet jeśli nasze normalne obowiązki wymagają od nas pozostania w naszych zwykłych miejscach, przeżywając powszedniość często powtarzaną, a niekiedy nudną, to w okresie Wielkiego Postu jesteśmy zaproszeni do „wejścia na wysoką górę” razem z Jezusem, aby przeżyć wraz ze świętym ludem Bożym szczególne doświadczenie ascezy.
Asceza wielkopostna to usiłowanie, zawsze ożywiane łaską, do przezwyciężenia naszego braku wiary i oporów, żeby pójść za Jezusem drogą krzyżową. Tego właśnie, czego potrzebowali Piotr i inni uczniowie. Aby pogłębić naszą znajomość Nauczyciela, by w pełni zrozumieć i przyjąć tajemnicę boskiego zbawienia, realizowanego w całkowitym darze z siebie z miłości, musimy dać się Jemu prowadzić na miejsca odosobnione i w górę, odrywając się od przeciętności i próżności. Trzeba wyruszyć w drogę, drogę wiodącą pod górę, wymagającą wysiłku, ofiarności i koncentracji, jak wyprawa w góry. Te wymagania są ważne także dla procesu synodalnego, w realizację którego zaangażowaliśmy się jako Kościół. Warto, abyśmy podjęli refleksję nad tym powiązaniem, jakie istnieje między ascezą wielkopostną a doświadczeniem synodalnym.
Na „rekolekcje” na górze Tabor Jezus zabiera ze sobą trzech uczniów, wybranych by byli świadkami wyjątkowego wydarzenia. Chce, aby to doświadczenie łaski nie było indywidualne, lecz wspólne, jak zresztą całe nasze życie wiary. Za Jezusem idzie się razem. I razem, jako Kościół pielgrzymujący w czasie przeżywamy rok liturgiczny, a w nim Wielki Post, idąc z tymi, których Pan postawił obok nas jako współtowarzyszy podróży. Podobnie jak w przypadku wejścia Jezusa i uczniów na górę Tabor, możemy powiedzieć, że nasza wielkopostna droga jest „synodalna”, ponieważ odbywamy ją razem na tej samej drodze będąc uczniami jedynego Nauczyciela. Wiemy bowiem, że On sam jest Drogą, a zatem – zarówno w drodze liturgicznej jak i synodalnej – Kościół nie czyni nic innego, jak tylko coraz głębiej i pełniej wchodzi w tajemnicę Chrystusa Zbawiciela.
I dochodzimy do punktu kulminacyjnego. Ewangelia opowiada, że Jezus „przemienił się wobec nich: twarz Jego zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło” (Mt 17, 2). Tu jest „szczyt”, cel podróży. Po wejściu, przebywając z Jezusem na wysokiej górze trzem uczniom zostaje dana łaska ujrzenia Go w Jego chwale, jaśniejącego nadprzyrodzonym światłem, które nie pochodziło z zewnątrz, ale promieniowało z Niego samego. Boskie piękno tej wizji było nieporównywalnie większe niż jakikolwiek trud, jaki uczniowie mogliby podjąć, wchodząc na Tabor. Podobnie jak w każdej trudnej górskiej wyprawie: w miarę wchodzenia trzeba skoncentrować spojrzenie na ścieżce, ale panorama, która otwiera się na końcu, zaskakuje i odpłaca swoim cudem. Także proces synodalny często wydaje się żmudny i chwilami możemy się zniechęcić. Ale to, co czeka nas na końcu, to niewątpliwie coś wspaniałego i zaskakującego, co pomoże nam lepiej zrozumieć wolę Boga i naszą misję w służbie Jego królestwa.
Doświadczenie uczniów na górze Tabor zostaje dodatkowo ubogacone, gdy obok przemienionego Jezusa pojawiają się Mojżesz i Eliasz, uosabiając odpowiednio Prawo i Proroków (por. Mt 17, 3). Nowość Chrystusa jest wypełnieniem Starego Przymierza i obietnic: jest nierozerwalnie związana z dziejami relacji Boga ze swoim ludem i odsłania jej głęboki sens. Podobnie proces synodalny jest zakorzeniony w tradycji Kościoła, a jednocześnie otwarty na nowość. Tradycja jest źródłem inspiracji do poszukiwania nowych dróg, unikania przeciwstawnych pokus stagnacji i improwizowanego eksperymentowania.
Zarówno ascetyczna droga wielkopostna, jak i ta synodalna, mają za cel przemianę, tak osobistą, jak i eklezjalną. Przemianę, która w obu przypadkach znajduje swój wzór w przemienieniu Jezusa i dokonuje się dzięki łasce Jego paschalnego misterium. Aby takie przemienienie mogło się w nas w tym roku dokonać, chciałbym zaproponować dwie „ścieżki”, którymi można pójść, by wejść razem z Jezusem i razem z Nim osiągnąć cel.
Pierwsza odnosi się do nakazu, jaki Bóg Ojciec kieruje do uczniów na górze Taborze, gdy ci kontemplują przemienionego Jezusa. Głos z obłoku mówi: „Jego słuchajcie” (Mt 17, 5). Pierwsza wskazówka jest więc bardzo wyraźna: słuchać Jezusa. Wielki Post jest czasem łaski na ile słuchamy Tego, który do nas mówi. A jak do nas przemawia? Przede wszystkim w Słowie Bożym, które Kościół ofiarowuje nam w liturgii: nie pozwólmy, by padło ono w pustkę. Jeśli nie zawsze możemy uczestniczyć we Mszy Świętej, czytajmy czytania biblijne dzień po dniu, także z pomocą internetu. Oprócz Pisma Świętego, Pan przemawia do nas w braciach i siostrach, zwłaszcza w obliczach i historiach tych, którzy potrzebują pomocy. Ale chciałbym też dodać inny aspekt, bardzo ważny w procesie synodalnym: słuchanie Chrystusa dokonuje się także przez słuchanie naszych braci i sióstr w Kościele, przez to wzajemne słuchanie, które w niektórych fazach jest głównym celem, ale które zawsze pozostaje niezbędne w metodzie i stylu Kościoła synodalnego.
Słysząc głos Ojca, „uczniowie, upadli na twarz i bardzo się zlękli. A Jezus zbliżył się do nich, dotknął ich i rzekł: «Wstańcie, nie lękajcie się!» Gdy podnieśli oczy, nikogo nie widzieli, tylko samego Jezusa” (Mt 17, 6-8). Oto drugie wskazanie na ten Wielki Post: nie chronić się w religijności składającej się z nadzwyczajnych wydarzeń, z sugestywnych doświadczeń, w obawie przed stawieniem czoła rzeczywistości z jej codziennymi zmaganiami, jej trudnościami i sprzecznościami. Światło, które Jezus ukazuje uczniom, jest przedsmakiem chwały paschalnej i ku niej trzeba zmierzać, idąc za „Nim samym”. Wielki Post jest ukierunkowany na Paschę: „rekolekcje” nie są celem samym w sobie, ale przygotowują nas do przeżywania męki i krzyża z wiarą, nadzieją i miłością, aby dotrzeć do zmartwychwstania. Także proces synodalny nie powinien nas łudzić, że dotarliśmy do celu, gdy Bóg daje nam łaskę niektórych mocnych doświadczeń komunii. Także i tam Pan powtarza nam: „Wstańcie i nie lękajcie się”. Zejdźmy na równinę i niech łaska, której doświadczyliśmy, podtrzymuje nas w byciu budowniczymi synodalności w zwyczajnym życiu naszych wspólnot.
Drodzy bracia i siostry, niech Duch Święty ożywia nas w tym Wielkim Poście w naszym wchodzeniu na górę z Jezusem, by doświadczyć Jego Boskiego blasku i w ten sposób, umocnieni w wierze, abyśmy mogli podążać drogą razem z nim, który jest chwałą swego ludu i światłem pogan.
Rzym, u św. Jana na Lateranie, 25 stycznia 2023 r., w święto Nawrócenia św. Pawła Apostoła.
Franciszek
28.01.2023r. Ks. Sławomir Oder – nowym biskupem gliwickim
N. 8996/23
KOMUNIKAT
Ojciec Święty Franciszek:
1. Przyjął rezygnację biskupa Jana KOPCA z posługi biskupa gliwickiego.
2. Mianował biskupem gliwickim ks. Sławomira ODERA, ojca duchownego kapłanów diecezji toruńskiej.
Warszawa, 28 stycznia 2023 roku
+ Salvatore Pennacchio
Nuncjusz Apostolski
BIOGRAM:
ks. Sławomir Oder
Urodził się 7 sierpnia 1960 roku w Chełmży.
Do szkoły podstawowej uczęszczał w Toruniu (1967-1975).
W 1975 roku rozpoczął edukację w V Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu, które ukończył świadectwem maturalnym w 1978 roku.
W latach
1978-1983 studiował na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu
Gdańskiego, gdzie uzyskał tytuł magistra ekonomiki handlu zagranicznego.
W 1983
roku rozpoczął formację w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie,
a następnie w Seminarium Rzymskim, studiując na Papieskim Uniwersytecie
Laterańskim, gdzie w 1989 roku uzyskał magisterium z teologii.
Święcenia kapłańskie przyjął 14 maja 1989 roku w Pelplinie.
Kontynuując studia na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim, uzyskał w 1993 roku tytuł doktora obojga praw.
Później ukończył kurs Roty Rzymskiej.
W latach 1992-1995 był wicedyrektorem biura prawnego Wikariatu Rzymskiego.
W latach
1995-1998 był kanclerzem trybunału apelacyjnego Wikariatu Rzymskiego,
a następnie przewodniczącym tegoż trybunału. Od 2013 został wikariuszem
sądowym (oficjałem) diecezji rzymskiej.
W latach 1997-1999 był
postulatorem rzymskim sprawy beatyfikacyjnej ks. Wincentego
Frelichowskiego, a w latach 2005-2014 – sprawy beatyfikacyjnej
i kanonizacyjnej Jana Pawła II. W roku 2020 powierzono mu funkcję
postulatora sprawy beatyfikacyjnej rodziców św. Jana Pawła II, Karola
i Emilii Wojtyłów.
Podczas pobytu w Rzymie był rektorem kościoła Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Benedykta Józefa Fabre.
W 2001 roku otrzymał tytuł prałata papieskiego.
W 2019
powrócił do macierzystej diecezji w Toruniu, w której powierzono
mu funkcję diecezjalnego ojca duchownego kapłanów i sędziego
w miejscowym sądzie kościelnym. Jest kanonikiem gremialnym kapituły
katedralnej. Pełni posługę duszpasterską przy parafii Wniebowzięcia NMP
w Toruniu. Poza językiem ojczystym, zna język włoski i angielski.